F5F - Fiskeklubben Fem Flöten

Florida fishing 2014

FiskeberättelserPosted by Björn Wärn Fri, January 09, 2015 23:06:14
Semester i fantastiska Florida med stora förväntningar på fiske. Tyvärr blev det ingen guidad tur eftersom det kostar $350 för att hyra en guide en halv dag. Jag hade dock packat med mig relaxjigg och lite dropshotjigg. Jag lyckades iaf lura en Snook när jag körde fiske från stranden. Mina fiskekompisar pelikanerna och hägern hade aldrig sett gulsvart relaxjigg för.

Här spanade vi på delfinerna som är skickliga fiskare. Jag lägger fortfarande min röst på att vi kör Florida F5F-fiske 2016. Billigt och flexibelt med många många möjligheter.

(Bilderna vill inte riktigt ladda tyvärr, bara en suddig Snook)

• Comments(1)//www.f5f.se/#post159

Florida fishing

FiskeberättelserPosted by Björn Wärn Sat, December 08, 2012 22:08:07
Hemma efter två fantastiska semesterveckor i Floridavärmen med lite fiske trots allt. Vi tog oss från Miami till Captiva island. Det här är det absolut häftigaste vattnet för fiske efter snook, tydligen fisken alla vill fånga. Snook är en brutal jägare, ganska lik en gös, som simmar i varma vatten i Mexikanska golfen. Tyvärr fanns inte kunskapen och utrustningen för att kroka en sådan här fighter den här gången. Jag fiskade med räka och enkelkrok och hade inte en chans. Men med ett gäddmete-set och livebait..ojoj.

Fiske med guide blev aldrig av, de ville ha 3000kr för en tur. Eftersom jag var ensam och inte hittade några fiskepartners blev det landfiske.

En Pompano var den bästa firren.

Fick fightas med pelikaner och delfiner innan den kunde landas i håven.

Pinfish och en delfin-show-off!

• Comments(1)//www.f5f.se/#post139

Trosa Masters 2011

FiskeberättelserPosted by Björn Wärn Wed, October 26, 2011 22:48:27

Så kom till äntligen hösthelgen då Trosa Masters gick av stapeln. Den proffsigaste hittills, alla deltagare med rätt utrustning för jigg/dropshot-gösfisket. Dessutom i år 4 gösmeten per båt. Vädergudarna var med oss och omgivningen var som vanligt, så här års, magnifik.

I år var vi sex personer i två båtar och utan guider, vilket gjorde att tävlingsmomentet blev klart tydligare.

De allra mest otåliga fiskade redan på torsdagen. Alla utom Ruben fiskade på fredag och på lördag var vi alla samlade.

Fisket var inte det yppersta, men vi fick ändå ta del av två PBs.

Kalle drillade upp en riktig bjässe till gädda på det lätta jiggspöt. Mycket underhållande kamp som finns förevigad på film. 8,18kg är enormt.

Ruben drog sin största gös på mete.

Men den största gösen (5,88kg) togs i kastnät, vilket är helt sjukt.

De flesta gösarna nappade på gösmete. Ganska dålig medelvikt.

Den största jiggfångade gösen landades av mig, pölmaster och vägde blygsamma 2,70kg. Men den gav ändå den gula ledartröjan som bars på Bomans enligt tradition.

Sjukt kul att fiska med F5F!

• Comments(2)//www.f5f.se/#post115

Vrrr. Nu är det dags i region Sthlm!

FångstrapporterPosted by Björn Wärn Tue, September 20, 2011 10:48:20

Region Sthlm är som vanligt ganska blygsam med fångstrapporter fram till hösten. Men nu är båten ilagd på ny plats och tre turer är avklarade. De första två turerna i september var mycket sega. Jag testade olika jiggar och drop-shot utan bra resultat. Bara smågäddor och en abborre på relax. Men nu i helgen tror jag att det kom en vändning. Vattentemperaturen sjönk, kring 15 grader, 12 grader ute i fjärden fick jag höra. Då kommer gösen!

Gott om löja i kanalen, så jag kunde snabbt håva upp ett gäng och komma ut och fiska. Knappt hade jag fått i mina två meten och börjat äta min frukost när ett flöte dyker. Vilken tung och tjurig jävel, den ville aldrig komma upp till ytan. *RP* Men när jag tillslut såg gösen i vattenytan tänkte jag "jävlar 6 kilo". *RP-RP* När jag fått in den i båten ropade jag på en båt bredvid som fick hjälpa mig med vägning och ta ett kort. Men fan, den vägde inte ens 5 kilo. 4850 är ändå det största vi fått på länge i f5f och jag hade glömt hur stora de blir. Varsamt fick den simma tillbaks igen (först uppochner hoppas den klarade sig).

Och! Jag skulle villa påstå att denna storlek är kring medelvikten på gös i pölen.

Inte en enda fisk till fick jag och inte heller de andra 2 båtarna som var där. Men nu kör vi gubbs!

• Comments(3)//www.f5f.se/#post110

Fish on

FångstrapporterPosted by Björn Wärn Mon, November 15, 2010 13:41:35

Ett försök till gav hyffsad gädda och 5 styck gös, ingen stor. Men det här med braxen...

Just nu fiskar Jonas och Kalle de sista två dagarna i pölen. Hoppas de kan kroka en gös av modell större. Har varit trögt i år.

• Comments(1)//www.f5f.se/#post88

OBS! Kalles borre.

FångstrapporterPosted by Björn Wärn Sun, October 31, 2010 22:01:35
Den måste ses igen. Grymt fet borre!

• Comments(1)//www.f5f.se/#post87

Helt OK gösfiske i region Sthlm

FångstrapporterPosted by Björn Wärn Sun, October 31, 2010 21:56:51
Två dagars fiske i hemmavattnet blev det av i helgen. Priestmaster Kling var på besök återigen. Jag tyckte fisket var riktigt roligt och vi fick känna på betydligt fler hugg än senast det begav sig.

Stor gädda igen, strax under 8 kg. Tredje gäddan i år i den här storleken. På lätta grejer.

Högg på gul jigg utan tafs. Ganska skakigt men jävligt bra RP.

Jonas var trots förkylning i strålande form. Han krokade inte mindre än 5 braxar i ryggen och jiggade upp 5 gösar. Inte illa pinkat. Se så glad han är!

Vi dubbeldrillade förresten varsin brax. Dom stod på rad i vikarna, nästan obehagligt.

Dag två blev jag strandsatt, fick inte plats i båten. Tufft, men jag klarade mig med endast löjorna att umgås med. Pricken där ute på bilden är grabbarna som fiskar och har roligt. *suck*

Vi hann också med att skälla på en dryg jävel som trollade i vattnet. Trollmaster Kling blev förbannad och kunde inte hålla tyst. Den dryge åkte därifrån efter ett tag med svansen mellan benen.

Det viktigaste. Jag drog störst gös (i håven) och gädda...och brax med tror jag. Men Jonas jiggade effektivast får jag tillägga.

Tydligen har Kalle och Jonas två dagar inplanerade för säsongsavslutning i November. Jag avundas er. Fisket på hösten här är beroendeframkallande.

• Comments(2)//www.f5f.se/#post86

Trosa update

FångstrapporterPosted by Björn Wärn Thu, October 14, 2010 13:41:03
Som ordförande för region Sthlm vill jag ju också uppdatera hemsidan. Det är redan summerat av er andra; Trevligt fiske, men jävligt trögt. Men jääädrar vad kul det är att träffas och fiska ihop!

Präktig pässonalare med fenflexande gös! Dag 1.